APIen määrä kasvaa eksponentiaalisesti suomalaisissa yrityksissä, mutta on vieläkin jäljessä kansainvälisistä kilpailijoista. APIen tarjoamisella ja käytöllä oikein tehtynä on tutkitusti suuri merkitys yritysten innovatiivisuuteen ja mm. Startup-yritysten määrään ja kehitykseen. Tämä vaatii kuitenkin sekä sisäisten, kumppani- että julkisten APIen osalta hyvää tuotteistusta ja kehittäjäkokemusta, sekä palveluita yhdistäviä ekosysteemejä. Se vaatii markkinoinnin, tuotteistamisen ja ohjelmistokehityksen yhdistämistä uudella tavalla.

 

Suuri syy siihen, että palveluasi tai tuotettasi ei käytetä, kumppanit lähtevät tai kumppanuuksien syntyminen on hidasta saattaa löytyä rajapintojesi käyttäjäkokemuksesta – tai sen puutteesta. API-käyttäjien, eli kumppaneiden, asiakkaiden tai omien kehittäjien tukeminen vie paljon aikaa, käyttöönotto on hidasta eikä oikeastaan ole mitään tapaa selvittää miten rajapintoja tällä hetkellä käytetään tai miten ne täyttävät käytäjien tarpeet.

 

Mikään ryhmä rajapintoja hyödyntäviä kehittäjiä ei ole täsmälleen samanlainen tarpeiltaan ja toiveiltaan kuin toinen. Pelikehittäjien tarpeet ja yhteisöt eroavat B2B-sovelluksia kehittävien tarpeista ja ne taas julkishallinnon tai korkean turvatason järjestelmiä kehittävistä. Koulutuksessa yhdistetään käytännön harjoituksia tutkittuun teoriaan ja arvioidaan eri API-tarjoajien kehittäjäkokemusta käytännössä hyödyntämällä markkinoinnin, API-suunnittelun ja palvelumuotoilun menetelmiä.

Ohjelma

8.45 Etäyhteys avautuu
9.00 Kuka käyttää tai ostaa APIsi?

  • Keitä ovat APIsi asiakkaat? Miksi sillä on väliä?
  • Oletko määritellyt arvolupauksen apeillesi ja niiden käyttäjäryhmille?
  • APIen rooli organisaatiosi sisäisessä tai ulkoisessa palvelutarjonnassa

 

Harjoitus: Kuin potentiaaliset asiakkaat löytävät tarvitsemansa APIt, sinun tai toisten?

10.15 Kahvitauko
10.30 Miten parannat julkisen tai kumppani APIsi löydettävyyttä?

  • Kuinka laadit ”killer” arvolupauksen APIllesi? Miten se näkyy markkinoinnissa tai dokumentaatioss?
  • Kilpailijoihin tai muihin organisaatioihin vertailu

 

Harjoitus: Kilpailijoiden benchmarkkauksen perusteet

12.00 Lounas
13.00 Mitä maksaa ja kenelle maksetaan?

  • APIn palvelutasojen, palvelulupauksen / maksullisuuden määrittely
  • Esimerkkejä eri tavoista luoda arvoa ja hyötyä apeista ja kehittäjäyhteisöistä
14.15 Kahvitauko
14.30 Miten luodaan toimiva ekosysteemi APIen avulla?

  • Mikä oikeastaan on ekosysteemi? Esimerkkejä apeja hyödyntävistä ekosysteemeistä
  • Ketkä hyötyvät APIstasi – vaikkeivät suoraan voi tai ehkä halua käyttää sitä?
  • Kumppanuuksien rakentaminen API-taloudessa, mikä muuttui

 

Visiointia ryhmissä API-ekosysteemeistä

16.00 Koulutuspäivä päättyy
8.45 Etäyhteys avautuu
9.00 Kehittäjän asiakaspolku ja työkalut

  • Kehittäjäsivuston sisältö: mitä edellytetään, kuka tuottaa ja miten ylläpidetään?
  • Kehittäjäsivuston visuaalinen ulkoasu
  • Yhteisötyökalut, palautteet
  • API-katalogit, markkinapaikat ja kumppanikatalogit

 

Harjoitus: Mitä esimerkkisivustoissa (tai sinun sivustossasi) pitäisi parantaa?

10.15 Kahvitauko
10.30 APIen tekninen kehittäjäkokemus – osa 1

  • API-käyttäjän rekisteröityminen
  • API-design ja sen merkitys
  • API-avaimet ja muut tunnisteet – miksi näillä on merkitystä kehittäjäkokemukselle?
  • Esimerkkien käyttö dokumentaatiossa
  • Käyttöönottoprosessi

 

Harjoitus: Kokeillaan APIn käyttöönottoa käytännössä

12.00 Lounas
13.00 APIen tekninen kehittäjäkokemus – osa 2

  • Miksi demot kannattavat?
  • Wrapperi, SDK vai koodiesimerkki?
  • Pluginit
  • Valitse oikeat työkalut ja tavat kehittäjäyhteisöösi sopiviksi
  • Muista ylläpito!
14.15 Kahvitauko
14.30 Kun kaikki on valmista: Kehittäjien tuki ja jatkuvat viestintä / markkinointi

  • Valitse parhaat tavat ja kanavat kehittäjätukeen kehittäjäyhteisöllesi sopivasti
  • Kuinka kilpailijat tai vastaavat organisaatiot tekevät kehittäjätukea? Ovatko kehittäjät siihen tyytyväisiä?
  • Tee kehittäjistä parhaat markkinoijasi ja saa muut tekemään sisältöä puolestasi

 

Loppuyhteenveto: Kootaan koulutuspäivien opit roadmapeiksi toimistolle vietäväksi

16.00 Koulutuspäivä päättyy

Kouluttaja

Hinnat

Yksityinen sektori1545 €
Julkinen sektori945 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit.

Lisätietoja

Leena Kalaoja

Asiakkuuspäällikkö, tiiminvetäjä

leena.kalaoja@almamedia.fi

050 528 6956

Paikka

Etäosallistuminen

Etäosallistujana kuulet ja näet kouluttajan, materiaalit sekä voit osallistua keskusteluun. Etäosallistuminen ei vaadi sinulta asennuksia koneelle, vaan pelkkä internetyhteys riittää. Kaikille etäosallistujille lähetämme henkilökohtaisen kutsulinkin koulutukseen. Kyseessä on livestriimaus. Koulutuksen striimauksesta ei tehdä tallennetta. Seminaarin striimauksesta tehdään tallenne ja se on katsottavissa kolmen päivän ajan seminaarin jälkeen. Striimiosallistuminen on henkilökohtainen.