Assistentti Forum jälleen elokuussa Clarion Jätkäsaaressa!

Uskallan! Pystyn! Kykenen! Assistentti on jokaisen tilanteen ja toiminnan asiantuntija, jonka osaaminen on timanttia. Muuttuva työelämä vaatii kuitenkin oman osaamisen jatkuvaa kehittämistä kiihtyvässä työelämän tahdissa. Työn pirstaleisuus vaikuttaa ajanhallintaan ja työssä jaksamiseen, ja voi aiheuttaa jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta. Miten nämä tunteet taklataan? Miten omasta hyvinvoinnista ja ammatillisesta uudistumisesta huolehditaan? Kuinka kohtaan tulevaisuuden vaatimukset: Mihin katseet tulisi suunnata juuri nyt?

Alma Talentin Assistentti Forum -seminaarissa katsotaan tulevaisuuteen ja mietitään yhdessä huippupuhujien kanssa sitä, mitä assistenteilta tullaan odottamaan sekä kuinka ja millä keinoin siihen oikeasti päästään, tunnistetaan omat vahvuudet, löydetään uutta ammatillista osaamista ja opitaan keinoja työn hallintaan ja sen kehittämiseen.

Elokuun seminaarin teemoissa mm.:

• Tehokkaat assistentin työtavat
• Viestintätaitojen sparraus
• Työn pirstaleisuuden taklaaminen eri keinoin
• Hyvinvoiva työyhteisö

Luovu suorittamisesta ja nouse seuraavalle tasolle, jossa tiedät omat vahvuutesi, osaat tehdä tavoitteesi näkyväksi ja ymmärrät, kuinka muutokset voidaan ottaa haltuun.

Lämpimästi tervetuloa osallistumaan, hakemaan vastauksia ja verkostoitumaan Assistentti Forumille!

Osallistu keskusteluun ja jaa kokemuksesi somessa: #assari19 @Alma_Talent 

Mahdoton tehtävä MOUNT SISU. Antarktis -93,0 °C

Patrick ”Pata” Degerman, löytöretkeilijä

”- NÄETKÖ MITÄÄN? Mulla on silmät jäätyneet kiinni!”. Oli -60 °C ja tuuli puhalsi 42 m/s. Olimme vuoren huipulla ja molemmilla kaveruksilla oli silmät jäätyneet kiinni. Oli pakko löytää ratkaisu, muuten menisi henki.

Tässä puheenvuorossa löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degerman keskittyy tavoitteen saavuttamiseen mahdottomissa olosuhteissa.

Löytöretkeä ja organisaatioissa toteutettua suurta projektia voidaan monin tavoin verrata toisiinsa. Niissä joudutaan kohtaamaan usein tuntemattomia asioita, jolloin ratkaisun mahdollistamiseksi tarvitaan uusia toimintatapoja ja luovaa ajattelua. Miten toimitaan, kun on vain pakko tehdä jotain, vaikka kukaan ei tiedä mitä? Kuka nämä ratkaisut löytää ja miten nämä ratkaisut löydetään? Pata tuo esimerkkien ja tarinoiden kautta esille erilaiset toiminta- ja ajattelumallit, joita voit hyödyntää omassa työssäsi.

Puhujat

Perttu Pölönen

keksijä, futuristi, startup-yrittäjä

Perttu Pölönen on keksijä, futuristi,säveltäjä ja startup-yrittäjä, joka on voittanut Euroopan suurimmannuorille suunnatun tutkimuskilpailun (EUCYS) ja valmistunut Singularity University-tulevaisuusyliopistosta, joka...

Lue lisää

Ilona Rauhala

psykologi

tietokirjailija

Lue lisää

Merja Ranta-aho

henkilöstöjohtaja

Elisa Oyj

Lue lisää

Merja Mähkä

viestintäkonsultti, kolumnisti

Merja Mähkä on päättäjämedia-startup MustReadin kaupallinen johtaja ja sijoitusbloggaaja. Merja tietää miten teksti saadaan eloon ja huomatuksi. Entinen iltapäivälehti-ihminen on...

Lue lisää

Tony Manninen

Pelitohtori

Ludocraft

Pelitohtori Tony Manninen on pelistudio LudoCraftin toimitusjohtaja ja elämän virrassa rimpuileva sisäinen yrittäjä. LudoCraftin juuret ovat Oulun yliopiston pelitutkimusyksikössä. Syvää...

Lue lisää

Riikka Pajunen

ratkaisukeskeinen uravalmentaja, onnellisen työelämän rakentaja, KM

Montevista

Riikan missio on nähdä jokainen suomalainen onnellisena ja innostuneena omassa työssään. Unelmatyön luomisen ja hyvän ajankäytön avaimet ovat sinulla itselläsi!...

Lue lisää

Viveca Vuontela

FM, retoriikkakouluttaja

Viveca Vuontela on filosofian maisteri pääaineena matematiikka, Logografian valtuuttama retoriikkakouluttaja, NLP Trainer ja Coach, SDI Certified Trainer sekä NVC kouluttaja...

Lue lisää

Päivi Montgomery

uravalmentaja, psykologi

MPS Career

Päivi Montgomery on ohjannut osaajien työuria vuodesta 2003 ja rekrytoinut vuodesta 2011. Hänellä on kattava kokemus ja näkemys eri toimialojen...

Lue lisää

Susanna Sauna-aho

toimistopäällikkö

Luona

Lue lisää

Mikko Saastamoinen

projektinhallinnan ammattilainen, toimitusjohtaja

Kumura Oy

Lue lisää

Vilna Orrenmaa

muotoiluosaaja, yrittäjä

Strateginen Muotoilutoimisto Polku Oy

Vilna Orrenmaa lähti seuraamaan omaa unelmaansa ja perusti oman muotoilualan yrityksen heti valmistuttuaan Lahden Muotoiluinstituutista vuonna 2018. Uravalintaan kannusti halu...

Lue lisää

Kia Tahvanainen

Business Development Manager, Robotics & AI

Telia

Lue lisää

Pirjo Kangasniemi

toimistopäällikkö

iGuzzini Finland & Baltic Oy

Lue lisää

Ohjelma

 

1. Päivä: 28.8 
8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00 Tervetuloa! Puheenjohtajan avaus
9.10 KEYNOTE: Miltä näyttää tulevaisuuden assistenttityön asiantuntija? 

  • Mitä taitoja assistentilla tulisi olla vastatakseen tulevaisuuden työelämän ja työnantajien tarpeisiin? Tässä puheenvuorossa tulevaisuuteen katsoo henkilöstöjohtaja Merja Ranta-aho, joka avaa meille näkemyksensä siitä, miltä assistentin työnkuva tulevaisuudessa näyttää ja minkälaisia taitoja huomisen esimies arvostaa. Elisa Oyj on yksi Suomen parhaista työpaikoista ja sen jatkuva halu parantaa yrityskulttuuria entisestään jatkuvan muutoksen alla haastaa koko organisaation oppimaan uutta. Merja uskoo jatkuvaan kehittämiseen ja ihmisiin, ja hän määrätietoisesti tutkii ja tulkitsee tulevaisuuden signaaleja.

 

Merja Ranta-aho, henkilöstöjohtaja, Elisa Oyj

9.40 Supersinä! Tunnista ja tiedosta oma osaamisesi

  • Assistenttityö muuttuu: Mihin ja miten sinun tulisi valmistautua juuri nyt? Tulevaisuuden assistenteilta odotetaan erilaisia taitoja. Mitkä ovat konkreettisesti ne taidot, joita tulevaisuuden työelämä assistentilta odottaa? Entä millä keinoin nämä taidot kerätään? Mitä on assistenttityön asiantuntijan ammatillinen osaaminen tässä ja nyt – entä tulevaisuudessa? Miten voi ohjata omaa uraani ja kehittyä työssäni? Oman osaamisen johtamiseen käytännön neuvoja antaa uravalmentaja ja rekrytoija Päivi Montgomery.

 

Päivi Montgomery, uravalmentaja, psykologi, MPS Career

10.40 Tauko
10.55 KEYNOTE: Mahdoton tehtävä MOUNT SISU. Antarktis -93,0 °C

 

Kun kukaan ei tiedä, mitä tulisi tehdä, mutta on vain pakko tehdä jotain.

  • Tässä puheenvuorossa löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degerman keskittyy tavoitteen saavuttamiseen mahdottomissa olosuhteissa. Löytöretkeä ja organisaatioissa toteutettua suurta projektia voidaan monin tavoin verrata toisiinsa. Niissä joudutaan kohtaamaan usein tuntemattomia asioita, jolloin ratkaisun mahdollistamiseksi tarvitaan uusia toimintatapoja ja luovaa ajattelua. Miten toimitaan, kun on vain pakko tehdä jotain, vaikka kukaan ei tiedä mitä? Kuka nämä ratkaisut löytää ja miten nämä ratkaisut löydetään? Pata tuo esimerkkien ja tarinoiden kautta esille erilaiset toiminta- ja ajattelumallit, joita voit hyödyntää omassa työssäsi.

 

Patrick ”Pata” Degerman, löytöretkeilijä

11.55 Lounas
12.55 Pelimäinen ongelmanratkaisu: Kuinka pelimäistä ajattelua voi soveltaa haasteisiin?

  • Kuinka haasteet voi kohdata pelinä? Miten pelisankari suhtautuu ongelmiin, haasteisiin ja tavoitteisiin? Kuinka pelimäinen toimintamalli ohjaa muutokseen? Tämä puheenvuoro antaa näkökulmia ja välineitä pelimäiseen ongelmanratkaisuun, joita voit hyödyntää työssäsi. Osallistavat menetelmät yhdistettynä pelimäiseen ajatusmalliin takaavat mielenkiintoisen ongelmanratkaisuprosessin ja onnistuneen lopputuloksen. Puheenvuoron jälkeen näet maailman uusin silmin ja olet valmis kohtaamaan haasteesi sankarihahmon ottein.

 

Tony Manninen, Pelitohtori, Ludocraft

13.55 Työviestintä: Kirjoita kiinnostavasti!

  • Miten tuotat hyvän ja vetävän tekstin ilman kapulakieltä? Millaiset tyylit toimivat eri kanavissa? Voinko käyttää puhekieltä, tai jopa murretta työviestinnässä? Entä se tärkein: lukijan huomio – miten se kaapataan? Tässä puheenvuorossa keskitytään kiinnostavaan ja vaikuttavaan kirjalliseen viestintään assistentin työssä.

 

Merja Mähkä, viestintäkonsultti, kolumnisti

14.40 Kahvitauko
15.00 Uratarina: Reseptionistista toimistopäälliköksi

  • Susanna on työskennellyt assistenttina, tehnyt työtä radiotoimittajana ja edennyt lopulta Business Controllerin tehtäviin. Mitä ratkaisuja Susanna on tehnyt pitkän uransa aikana? Tämä uratarina kertoo siitä, kuinka hyvin tehty työ kutsuu takaisin ja miksi haasteisiin kannattaa aina tarttua.

Susanna Sauna-aho, toimistopäällikkö, Luona

15.15

 

Taidot, jotka puhuttelevat! Pitchaus, argumentointi ja retoriikka

  • Oletko alasi ammattilainen? Varmista, että myös vaikutat siltä! Assistenttityön asiantuntijana vaikutat ja vakuutat päivittäin: milloin johtoa, kollegaa tai esimiestä. Vuorovaikutus- ja kommunikointitaidot ovat kiinteä osa arkipäivääsi. Kuinka saat viestisi perille selkeästi ja ymmärrettävästi? Kuinka myyt ideasi? Miten löydät oikeat väitteet ja ydinsanoman? Tässä puheenvuorossa keskitytään vaikuttavaan vakuuttamisen taitoon eli retoriikkaan puhutun viestinnän näkökulmasta.

 

Viveca Vuontela, FM, retoriikkakouluttaja

15.50 Puheenjohtajan yhteenveto päivästä
16.00 Ensimmäinen seminaaripäivä päättyy

 

 

2. Päivä: 29.8.
8.30 Aamukahvia tarjolla
9.00 Tervetuloa! Puheenjohtajan johdatus päivään
9.10 KEYNOTE: Kun mikään ei ole varmaa, kaikki on mahdollista

  • Tekoäly, digitaalibiologia, robotiikka, virtuaalitodellisuus, blockchain, 3D-printtaus, kvanttitietokoneet… Informaatioteknologiat kehittyvät eksponentiaalisella vauhdilla. Kuinka paljon ajattelumme rajoittaa tulevaisuuden ymmärtämistä? Maailmassa, missä muutos on nopeampaa kuin koskaan kiinnostavaa on myös se, mikä ei tule muuttumaan. Millaista työ tulevaisuudessa on? Minkälainen maailma meitä odottaa 10 vuoden päästä? Mistä meille maksetaan tulevaisuuden työelämässä? Futuristi ja startup-yrittäjä Perttu Pölönen avaa näköaloja tekoälyn disruptoimaan tulevaisuuteen.

 

Perttu Pölönen, keksijä, futuristi, startup-yrittäjä

10.10 TIETOISKU: Uudet teknologiat. Mitä sinun täytyy tietää juuri nyt?

  • Miksi rutiininomaisia töitä automatisoidaan ohjelmistorobotiikan avulla? Mihin kaikkeen tekoäly kykenee tällä hetkellä? Mitä hybridiuhat ovat ja miksi minun pitäisi tietää niistä? Tämä tietoisku johdattaa sinut uusimman teknologian ja niiden vaikutusten äärelle käytännönläheisesti ja selkokielellä.

Kia Tahvanainen, Business Development Manager, Robotics & AI, Telia

10.35 Tauko
10.50 Assistentin uudet työkalut: Kerro se kuvalla – Tiedon visualisointi vaikuttavan viestinnän tukena

  • ”Miksi viesti ei mene perille? Onhan tästä jo puhuttu!” lauseita lähdetään kukistamaan syventymällä vaikuttavaan viestintään tiedon visualisoinnin näkökulmasta. Visualisoitu tieto jää luettua tekstiä paremmin lukijan mieleen, eikä infografiikoiden, visuaalisten raporttien tai esitysten voimaa kannata aliarvioida. Visualisoimalla esillä olevan tiedon voit vaikuttaa ratkaisevasti lukijan käyttäytymiseen. Muotoilun asiantuntija Vilna johdattaa meidän tiedon visualisointiin helppojen ja selkeiden esimerkkien avulla, joita voit hyödyntää omassa työssäsi.

 

Vilna Orrenmaa, muotoiluosaaja, yrittäjä, Strateginen Muotoilutoimisto Polku

11.15

 

Taklataan työn pirstaleisuus: Projektinhallinnalla keinoja kaaoksen taltuttamiseen

  • Assistenttityötä kuvataan usein pirstaleisena ja ennakoimattomana, mikä aiheuttaa konkreettisia ajanhallinnan haasteita työhön. Ad-hoc-työtehtävät sekä eri projektit ja niiden edistäminen aiheuttavat hedelmäsalaatin, josta on joskus haastavaa selviytyä voittajana. Miten työn pirstaleisuutta ja ajanhallinnan haasteita voi taklata käytännössä? Miten työn visualisointi edistää työn tehokkuutta ja mielekkyyttä? Tässä puheenvuorossa keskitytään kaaoksen taltuttamiseen ketterän projektinhallinnan keinoin. Näillä konkreettisilla neuvoilla ja ohjeilla saat selkoa työpäiviin, hahmotat kokonaisuudet ja pidät langat entistäkin paremmin käsissäsi.

 

Mikko Saastamoinen, projektinhallinnan ammattilainen, toimitusjohtaja, Kumura 

11.50 Lounas
12.50 Huipulta näkee kauas! Onnellisuus on supervoimasi.

  • Matkalla vuoren huipulle tarvitaan kanssakulkijoita, suunnannäyttäjiä ja välietappeja. Matkalla tarvitaan myös vahvuuksien vahvistamista ja yksilöiden intohimojen hyödyntämistä. Tärkeimpänä työmenestyksessä kuitenkin omien jaksamisen rajojen kunnioittaminen. Onnelliset ihmiset menestyvät työssään, eikä menestys tuo läheskään aina onnellisuutta. Mihin meillä on kiire? Tässä puheenvuorossa opitaan positiivisessa psykologiassa tutkittuja keinoja ehkäistä stressiä ja annetaan työkaluja hyvinvointiin työssä. Puhumme myös työn ja muun elämän tasapainottamisesta ja teemme käytännön harjoituksia kehon ja mielen rauhoittamiseksi. Supersankari on se, joka kunnioittaa omia rajojaan ja siitä levollisuuden tilasta auttaa muita.

 

Riikka Pajunen, ratkaisukeskeinen uravalmentaja, onnellisen työelämän rakentaja, KM, Montevista

14.20 Kahvitauko
14.40 Uratarina: Jatkuva oppiminen ja uteliaisuus kannattaa aina

  • Miltä näyttää 30 vuotta johdon assistenttina uraa tehneen Pirjon työ tänä päivänä? Mitä ominaisuuksia Pirjo pitää tärkeimpinä assistentin ominaisuuksina? Tämä uratarina valottaa tehtävien ja tilanteiden moninaisuutta kansainvälisten yritysten palveluksessa.

 

Pirjo Kangasniemi, toimistopäällikkö, iGuzzini

14.55

 

KEYNOTE: Työyhteisön ilmapiiri on kaikkien vastuulla

  • Sillä, millainen ilmapiiri työyhteisössä vallitsee, on suora yhteys työhyvinvointiin. Työpaikan kulttuuri liittyy vahvasti ilmapiiriin: esimerkiksi organisaation muutokset vaikuttavat tunnelmaan ja muutostilanteessa suljetut ovet muuttavat työpaikan energian. Ilmapiirin laatu vaikuttaa jokaisen työntekijän viihtymiseen ja työsuoritukseen. Ilmapiiri ei kuitenkaan synny sanelemalla. Miten hyvä työpaikan ilmapiiri syntyy? Mitkä tekijät vaikuttavat siihen? Voitko sinä vaikuttaa positiivisen ilmapiirin syntymiseen? Psykologi Ilona Rauhala johdattaa meidät ilmapiirin rakentamisen äärelle meidän itsemme ja muiden näkökulmasta.

 

Ilona Rauhala, psykologi, tietokirjailija

15.55 Puheenjohtajan yhteenveto
16.00 Seminaari päättyy
 
Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Hinnat

Yksityinen sektori995 €
Julkinen sektori795 €
Striimi, yksityinen sektori945 €
Striimi, julkinen sektori745 €
Yksityinen sektori (etuhinta 28.6. asti)895 €
Julkinen sektori (etuhinta 28.6. asti)695 €
Striimi, yksityinen sektori (etuhinta 28.6. asti)845 €
Striimi, julkinen sektori (etuhinta 28.6. asti)645 €

Hintaan lisätään alv 24%. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvi- ja lounastarjoilut.

Yhteyshenkilöt

Tarja Isola

Koulutuspäällikkö

tarja.isola@almamedia.fi

040 450 8644

Paikka

Clarion Hotel

Tyynenmerenkatu 2

Helsinki

Hotelli sijaitsee Helsingin Jätkäsaaressa. Sisäänkäynti tapahtuu hotellin pääovista, jonka jälkeen opasteet ohjaavat edelleen tapahtuma-alueelle. Clarion Hotel Helsinki puh. 010 850 3820

Julkiset kulkuvälineet

Raitiovaunut 9 ja 6T kulkevat hotellin edestä (Huutokonttorin pysäkki). Katso lisää julkisesta liikenteestä reittioppaasta.

Saapuminen omalla autolla

Clarion Hotellin läheisyydessä sijaitsee maksullinen Rokkiparkki pysäköintihalli. Parkkikoodi tulee noutaa hotellin vastaanotosta. Parkki on maksullinen.

Lisätietoja  Rokkiparkista
See  parking instructions

Majoitus

Olemme neuvotelleet erikoishinnat  useisiin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan, niin etuhinta tulee huomioitua. Mikäli kaipaat lisätietoja hotellien sijainneista, ota yhteys asiakaspalveluumme numeroon (020) 442 4110.

 

  • Radisson Blu -hotellit ja SOKOS-hotellit: alennus -11 % Flex-hinnasta
  • Clarion Hotel Helsinki: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta
  • Scandic Paasi -15% Flex-hinnasta & Scandic Park -15% Flex-hinnasta