Tuotko töihin tullessasi mukanasi upeutta vai apeutta?

Paula Naumanen

Blogi > Tuotko töihin tullessasi mukanasi upeutta vai apeutta?

Työelämän asiantuntija ja työhyvinvoinnin dosentti Paula Naumanen tarkastelee vastuuta työhyvinvoinnista työntekijän näkökulmasta. Mistä siis työntekijän tulee huolehtia itse?

Vastuu työhyvinvoinnista liittyy lähinnä terveyteen, ammattitaitoon, työyhteisöön ja itsensä johtamiseen. Tosin työnantajallakin on niihin osuutensa, mutta tarkastelen tässä kirjoituksessa vastuuta työntekijän näkökulmasta.

Työntekijän terveyteen vaikuttavat eniten elintapamme: ruuan terveellisyys, alkoholin käyttö, tupakointi, liikunta ja uni. Näistä kaikista me vastaamme viime kädessä itse. Työterveyslaki velvoittaa työnantajaa järjestämään henkilöstölleen työterveyspalvelut, jota kautta henkilöstö saa tarvittaessa terveyteen ja elintapoihin liittyen tukea ja apua. Työnantaja voi halutessaan vaikuttaa työpaikkaruokailuun ja sen terveellisyyteen sekä tukea liikunnan lisäämistä ja tupakoinnin vähentämistä. Alkoholin ja päihteiden käyttäjiä varten työnantajalla on ohjeet hoitoon ohjaukseen.

Ammattitaidon hankkiminen on omalla vastuullamme ja sen ylläpitäminenkin on siirtynyt yhä enemmän yksilölle pätkätöiden myötä. Perusasenteemme ja motivaatiomme niin ikään lähtevät meistä itsestämme – toki työnantaja voi niihin vaikuttaa porkkanoilla ja kepeillä.

Työyhteisön ilmapiiri muodostuu jokaisen henkilön asenteista, motivaatiosta, osaamisesta, toiminnasta, tavoista ja työpaikkakulttuurista. Esimiehet ja johdon edustajat näyttävät sille suunnan, mutta jokainen henkilö tuo töihin tullessaan siihen myös oman osuutensa. Tuoko töihin tullessaan mukanaan upeutta vai apeutta, tarttuu muihinkin. Työilmapiiri on siis hyvin paljon itsestä kiinni ja kunkin omalla vastuulla. Kiusaamis-, syrjintä- ja häirintätilanteiden esille tuominen on jokaisen velvollisuus ja esimiehen on siihen puututtava.

Etä- ja matkatyö on lisännyt työntekijälle vastuuta työn tekemisestä ja itsensä johtamisesta. Esimiehen velvollisuus on selvittää kunkin työntekijän etä- ja matkatyötä tekevän työolot, mutta käytännössä näin ei ole, vaan vastuu onkin siirtynyt työntekijälle. Mutta: tiedostaako hän sen ja osaako hän hallita etä- ja matkatyöstä aiheutuvia terveyshaittoja?

Tutustu Alma Talentin HR- ja johtamiskoulutuksiin tästä!

Kirjoittaja on monessa liemessä keitetty työhyvinvoinnin dosentti ja asiantuntija, joka toimii organisaatioiden kehittäjänä ja opettaa työhyvinvointiasioita eri yliopistoissa. Hän toimii myös kansainvälisen työterveyskomission (ICOH) tieteellisen komitean Small-scale Enterprises and Informal Sector (SCOHHSEIS) presidenttinä.

Paula Naumanen

Työhyvinvoinnin dosentti,

Turun yliopisto, WbW

Työn merkitys tekee myyjästä menestyjän

Työn merkityksestä on puhuttu viime vuosina paljon ja se on isossa roolissa myös myyntityössä. Merkityksen löytäminen ...

Lue lisää

Social sellingiä ei voi sivuuttaa myynnin tapana, jos haluaa kasvua

Sosiaaliset kanavat ovat luoneet myyjille uusia keinoja löytää, tavoittaa ja voittaa asiakas puolelleen, ja niistä on tul...

Lue lisää

Temperamenttityyppien tunnistaminen: kohtaa asiakkaasi oikein ja tehosta myyntityötä

Myyjät kohtaavat työssään useita erilaisia henkilöitä, joilla on hyvin erilaiset temperamenttityypit. Näiden tyyppien ...

Lue lisää

Hyvä koulutus saa aikaan muutoksia ajattelussa, työtavoissa tai molemmissa

Helsingin käräjäoikeuden käräjätuomari Mia Sundström haluaa saada koulutettavat oivaltamaan itse asioita, koska silloi...

Lue lisää

Osaamisen ennakointi yhdistää tiimin ja rakentaa tulevaisuudenkestävyyttä

Osaamisen ennakointi sekä laaja-alainen, eri osaamisalueiden tunnistaminen puhuttavat tällä hetkellä HR-kenttää, esihen...

Lue lisää