Kuinka luoda toimiva etätyökulttuuri? Miten johtaa tuloksellisesti monipaikkaista työtä? Kuinka lisätä asiantuntijatyön tehokkuutta? 

Etätyömonipaikkainen työ ja työn joustot ovat lisääntyneet viime vuosina huomattavasti. Yhtäällä etätyötä on lisätty askeleittain, kun taas toisaalla muutos on tehty kertaharppauksella. Lopputuloksen kannalta ei ole väliä, miten muutos on tehty, kunhan muutos tehdään yhdessä henkilöstön kanssa. Etätyö aiheuttaa yleensä ongelmia, mikäli tämän vaiheen yli on hypätty. 

 

Työn jousto on osaltaan kasvattanut myös työn monipaikkaisuutta, kun työtä voi tehdä irrallaan omasta tiimistä. Monipaikkaisuus puolestaan vaikuttaa yhteistyöhön ja johtamiseen: esimerkiksi tuki ja läsnäolo ovat edelleen erittäin tärkeitä, mutta niiden toteuttamiseen tarvitaan erilaisia keinoja kuin aikaisemmin. Monipaikkaista työtä voi myös johtaa tuloksellisesti, kunhan osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin. 

 

Samalla kun työ on muuttunut entistä joustavammaksi, ovat myös kiire ja keskeytykset lisääntyneet. Olemme myös totuttaneet aivomme keskeytyksiin, vaikka keskeytymättömän työn on tutkittu olevan erittäin tärkeää aivoille. Asiantuntijatyössä tehokkuus ei synny jatkuvasta suorittamisesta, vaan osaamisesta rakentaa työpäivä oikein. Suunnittelemalla työpäivän oikein saa myös säästettyä energiaa mielekkääseen vapaa-aikaan. 

 

Saat webinaarisarjasta vastauksia ja toimintaohjeita näihin muuttuvan työelämän haasteisiin.  

 

Toimivan etätyökulttuurin luominen -webinaari

Ensimmäisessä osassa käydään läpi askeleet toimivan etätyökulttuurin luomiseen. Webinaarissa käsitellään mm. seuraavia teemoja: 

  • etätyön hyödyt ja riskit 
  • mistä ongelmat etätyössä todellisuudessa johtuvat? 
  • etätyökulttuurin kehittäminen 
  • yhtenäiset etätyökäytännöt 

Monipaikkaisen työn johtaminen -webinaari

Toisessa osassa käsitellään monipaikkaisen työn vaikutuksia ja tuloksellista johtamista. Webinaarissa käsitellään mm. seuraavia teemoja: 

  • etäjohtamisen haasteet 
  • asiantuntijatyö ja itseohjautuvuus 
  • konkreettisia esimerkkejä suorituksen johtamiseen etänä 
  • yhteisöllisyyden ylläpitäminen monipaikkaisessa työssä 

Digitaalisen ajan työtavat -webinaari

Päätösosassa tutustutaan työn priorisointiin ja rytmittämiseen digitaalisessa ajassa. Webinaarissa käsitellään mm. seuraavia teemoja: 

  • vinkkejä ajanhallintaan 
  • työkaluja työpäivän suunnitteluun ja priorisointiin 
  • keskeytykset ja kuormittuminen työssä 
  • voimavaravaaka – omien voimavarojen tarkastelu 

 

 

Webinaarisarjan osien ohjelmat

 

29.10.2019

8.45 Saapuminen webinaarihuoneeseen
9.00 Toimiva etätyökulttuuri

  • Etätyön hyödyt ja riskit
  • Mihin kaikkeen etätyö organisaatiossa vaikuttaa?
  • Etätyön fiksu hyödyntäminen – mikä mahdollistaa, mikä estää
  • Mistä ongelmat etätyössä todellisuudessa johtuvat?
  • Miten ehkäistä ongelmien syntymistä ennalta?

 

Harjoitus: Oman organisaation lähtötilanteen tarkastelu
ja kehittämistä vaativien asioiden kartoittaminen

 

TAUKO (10min)

 

Etätyökulttuurin kehittäminen

  • Etätyöohje ja etätyösopimukset
  • Johdonmukainen esimiestyö: yhtenäiset etätyökäytännöt
  • Suunnitelma etätyökulttuurin rakentamiseksi/kehittämiseksi

 

Osallistujien kysymykset ja keskustelu

11.00 Webinaari päättyy
 

28.1.2020

8.45 Saapuminen webinaarihuoneeseen
9.00 Johdanto

  • Miksi etäisyys koetaan vaikeaksi?
  • Etäjohtamisen haasteet
  • Hyvän etäjohtamisen kulmakivet

 

Oman tilanteen arviointi:
miten hyvin kulmakivet toteutuvat omassa tilanteessa

 

Asiantuntijatyö ja itseohjautuvuus

  • Tiedätkö miten tiimillä menee?
  • Esimiehen tuki ja ”läsnäolo” etäisyydestä huolimatta
  • Konkreettisia esimerkkejä suorituksen johtamiseen etänä

 

Keskustelu:
osallistujien omia kokemuksia suorituksen johtamisesta etänä sekä läsnäolosta

 

TAUKO (10min)

 

Yhteistyö ja tiimin tuki

  • Yhteisöllisyyden ylläpitäminen monipaikkaisessa työssä
  • Osaamisen jakaminen ja hiljainen tieto
  • Uusien perehdytys ja tiimidynamiikka

 

Esimerkkejä ja keskustelua yhteistyön ja yhteisöllisyyden kehittämiseksi

11.00 Webinaari päättyy
 

4.12.2019

8.45 Saapuminen webinaarihuoneeseen
9.00 Digitaalinen työ

  • Mitä digitaalinen työ on?
  • Tavoitteet ja odotukset työssä auttavat suunnittelussa ja työn rajaamisessa
  • Priorisoinnin taito eli keskittyminen olennaiseen
  • Vinkkejä ajanhallintaan
  • Erilaisia työkaluja työpäivän suunnitteluun ja priorisointiin

 

TAUKO 10 min

 

Keskittynyt työ ja työn rytmittäminen

  • Keskeytykset ja kuormittuminen työssä
  • Aivot tarvitsevat keskittynyttä työskentelyä – miten lisätä sitä työpäivään
  • Mielen treeniohjelma – tavoitteena parempi keskittyminen

 

Keskustelu:

Millaisia kokemuksia tai käytäntöjä osallistujilla on?

 

Energian hallinta – miten huolehdin riittävistä voimavaroista

  • Taukojen ja palautumisen merkitys
  • Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ympyrä – miten kaikki vaikuttaa kaikkeen?

 

Harjoitus:

Voimavaravaaka – omien voimavarojen tarkastelu

11.00 Webinaari päättyy

Kouluttajana

Ulla Vilkman

modernin työelämän kehittäjä, etäjohtamisen asiantuntija

Timanttia Consulting

Modernin työelämän kehittäjä ja tietokirjailija. Fokuksessa tällä hetkellä organisaatiot, joissa digitalisaatio muokkaa työn tekemisen tapoja sekä aika- ja paikkasidonnaisuutta. Sparraa...

Lue lisää

Osallistu webinaarisarjaan pakettihintaan!

Hinta695 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit. Yksittäisten osien hinta 285 € + alv 24 % / osa.

Yhteyshenkilöt

Annu Schroderus

Annu Schroderus

eLearning-asiantuntija

annu.schroderus@almamedia.fi

050 300 2207