Tiedätkö kuinka paljon yrityksesi kannattavuus voi parantua, jos palvelun hintaa nostetaan 1%?

Tutkimusten mukaan 1 % hinnankorotuksella saavutetaan keskimäärin 10 – 20% parannus kannattavuudessa. Palveluiden oikea hinnoittelu ja hinnoittelun psykologian tunteminen ovat kannattavan liiketoiminnan perusta.

Innovatiivinen palveluiden hinnoittelu -koulutus antaa valmiudet rakentaa ja kehittää palveluiden hinnoittelua. Hyvin suunniteltu palveluiden hinnoittelu parantaa yrityksen kannattavuutta ja samalla lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä. Koulutuksessa opit, miten ostaja arvioi tarjoamasi palvelun hintaa, miten ostajan kokemaa hyötyä palvelusta voidaan arvioida, ja kuinka ostajan kokema hyöty käännetään palvelun hinnaksi. Hinnalla voit myös aktivoida ostajan hinta- tai laatukeskeiseksi. Kurssi tarjoaa työkaluja ja esimerkkejä siitä, miten hinnoitella palvelu ostajalle helposti ostettavaksi ja houkuttelevaksi. Lisäksi kurssilla keskustellaan viimeisimmistä palvelualan hinnoittelutrendeistä ja niiden toimivuudesta.

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09.00 Johdanto palveluiden hinnoitteluun

• Mitkä ovat yrityksesi hinnoittelun tavoitteet ja mikä on valittu hinta/laatu-positio markkinoilla?
  • Hintastrategia
  • Arvoperusteinen hinnoittelu – tutkimusten mukaan arvoperusteinen hinnoittelu on ylivoimainen palveluiden hinnoittelussa
  • Hinta/laatu-positio – kaksi case esimerkkiä hinta/laatu-position hakemisesta ja asettamisesta

Keskustelu: Hinta/laatu position määrittäminen

10.15 Kahvitauko
10.30 Hinnoittelun psykologiaa – miten palveluiden ostaja muodostaa hintamielikuvan

• Tunnetko ostajasi ja kuinka tärkeä hinta on hänelle?
  • B2C ja B2B ostajien erot ja segmentoinnin tärkeys hinnoittelun näkökulmasta
  • Ostaja on kiinnostunut palvelun arvosta, ei vain hinnasta
  • Referenssihinta – mihin ostaja vertaa tarjoamasi palvelun hintaa?

Case-harjoitus: Referenssihinnan muodostuminen

12.00 Lounas
13.00 Palveluiden hinnoittelun lähtökohdat

• Millainen palvelun ostajan on helppo ja houkutteleva ostaa?
  • Kokonaispalvelun hinnoittelu vs. erillishinnoittelu
  • Volyymiperusteinen, aikaperusteinen vs. kiinteä hinta
  • Uusia trendejä palveluiden hinnoittelumalleissa

Case-harjoitus: Hinnan perusteiden valinta

14.15 Kahvitauko
14.30 Lopullisen hinnan asettaminen

• Miten asettaa palvelun lopullinen hinta? Vai tarjotako useampaa eri vaihtoehtoa?
  • Hinnoittelu on sopivien hintaerojen määrittämistä
  • Kuinka tuoda hinta esille?
  • Hinta on myös signaali ja vihje mm. laadusta ja luotettavuudesta

Visiointia ja ajatuksia

16.00 Päivä päättyy

Kouluttaja

Hinnat

Yksityinen sektori1195 €
Julkinen sektori795 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyy sähköiset materiaalit.

Leena Kalaoja

Asiakkuuspäällikkö

leena.kalaoja@almamedia.fi

Paikka

Etäkoulutus

Etäkoulutuksessa kuulet ja näet kouluttajan, materiaalit sekä voit osallistua keskusteluun. Kaikille osallistujille lähetämme henkilökohtaisen kutsulinkin koulutukseen. Koulutus on uudelleenkatsottavissa kolmen arkipäivän ajan koulutuksen jälkeen. Parhaimman hyödyn saat osallistumalla koulutukseen reaaliaikaisesti.