Työntekijän alisuoriutumiseen puuttuminen on työnantajan velvollisuus.

Miten työnantaja voi ja miten hänen pitää puuttua alisuoriutumiseen? Entä ylisuorittajat?

Koulutuksessa käydään käytännönläheisesti läpi, miten suoritusta tulee johtaa, jotta työnantaja voi tehokkaasti puuttua työntekijän suoriutumiseen eri tilanteissa. Koulutuksessa käsitellään muun muassa alisuoriutumista individuaali-irtisanomisperusteena, joka on yksi hankalimmista ja monisyisimmistä työsuhteen päättämistavoista. Lisäksi käydään läpi työsuhteen päättämissopimuksiin liittyvät keskeiset asiat.

Koulutuksessa käsiteltäviä kysymyksiä ovat muun muassa:

• Mitä alisuoriutuminen on ja mitä se ei ole? Mitä asioita työnantajan on syytä huomioida suorituksen arvioinnissa?
  • Mitä tarkoittaa työnantajan direktio-oikeus suhteessa suorituksen johtamiseen?
  • Mitkä asiat ovat olennaisia työn tavoitteiden asettamisessa juridiikan näkökulmasta? Millainen vastuu on esimiehellä? Miten varmistetaan työntekijöiden yhdenvertainen ja tasapuolinen kohtelu?
  • Milloin työnantajalla on oikeus varoittaa heikosta suorituksesta? Milloin ylittyy irtisanomiskynnys?
  • Miten irtisanominen hoidetaan oikein?
  • Mitä tulee huomioida päättämissopimuksia suunniteltaessa ja neuvoteltaessa? Uudelleensijoittamismahdollisuuksien selvittäminen.

Asiantuntijat:

Työsuhdeasioista vastaava johtaja, Tapio Syrén, SOK
Asianajaja Anu Waaralinna, Roschier Asianajotoimisto Oy

Lämpimästi tervetuloa seminaariin!

Osallistu keskusteluun ja jaa kokemuksesi somessa: #suoriutumisenjohtaminen #almatalentkoulutus #lakikoulutus @Alma_Talent

Puhujat

Asianajaja Anu Waaralinna, Roschier Asianajotoimisto Oy

”Suoriutumisen johtaminen mittaa työnantajan arvot ja arjen toimivuuden. Työnantajien tulisi varmistaa, että esihenkilöillä on kyky johtaa oikea-aikaisesti ja että työntekijöiden oikeudesta tulla johdetuksi huolehditaan.”

Waaralinna Anu

Työsuhdeasioista vastaava johtaja Tapio Syrén, SOK

”On tärkeää pysähtyä pohtimaan, että tunnistetaanko riittävästi, minkälaista kohtuullista työpanosta työntekijöiltä edellytetään. Samoin on tärkeää huolehtia juridinen pohjatyö, jotta työnantajalla on aidot mahdollisuudet puuttua heikkoon suoriutumiseen.”

Tapio Syren

Ohjelma 22.3.2023

Seminaarin asiantuntijoina ovat työsuhdeasioista vastaava johtaja Tapio Syrén, SOK ja asianajaja Anu Waaralinna, Roschier Asianajotoimisto Oy
08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvitarjoilu seminaaripaikalla
08.50 Etäyhteys avautuu etäosallistujille
09.00 Tervetuloa koulutukseen ja johdanto päivän teemoihin
09.10 Työsuhde ja direktio – keskeiset seikat

• Miten työsuhde määritellään?
  • Työnantajan direktio-oikeuden rajat ja merkitys kokonaisharkinnassa
  • Erityisesti työntekijän lojaliteettivelvoitteesta – miten alisuoriutumistapaukset arvioidaan?
10.45 Tauko
11.00 Mitä juridisia keinoja työnantajalla on johtaa suoriutumista?

• Mitä alisuoriutuminen on ja mitä se ei ole?
  • Mitä työntekijältä voi kohtuudella edellyttää?
  • Alisuoriutuminen työsuhteen päättämisperusteena
  • Päättämisharkinnan kokonaisarviointi
  • Prosessit ja menettelytavat
12.00 Lounas
12.45 Mitä juridisia keinoja työnantajalla on johtaa suoriutumista?

• Edellinen esitys jatkuu
  • Uutta oikeuskäytäntöä
13.45 Iltapäiväkahvitauko
14.00 Case-esimerkkien läpikäynti

Askelmerkit alisuoriutumisen johtamiseen

Työsuhteen päättämissopimukset työvälineenä

16.00 Seminaari päättyy
Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin

Yksityinen sektori845 €
Julkinen sektori633 €
Juristiliiton jäsen633 €
Striimi, yksityinen sektori845 €
Striimi, julkinen sektori633 €
Striimi, Juristiliiton jäsen633 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Paikan päällä osallistuminen sisältää sähköiset materiaalit sekä kahvi- ja lounastarjoilut seminaaripäivän aikana. Striimiosallistuminen sisältää sähköiset materiaalit sekä striimin katseluoikeuden kolmen arkipäivän ajan seminaarin jälkeen.

Johanna Hirvi

Koulutuspäällikkö

johanna.hirvi@almamedia.fi

Original Sokos Hotel Tripla

Fredikanterassi 1 B

00520 Helsinki

Triplaan Helsingissä on helppo saapua kaikkialta Suomesta. Suosittelemme käyttämään julkisia liikennevälineitä mahdollisuuksien mukaan!

Julkiset kulkuvälineet

Hotelli sijaitsee Pasilassa ostoskeskus Triplan yhteydessä. Kaikki kauko- ja lähijunat (lukuunottamatta Allegro-junia) pysähtyvät Pasilan asemalla, josta pääset suoraan ostoskeskuksen tiloihin (kyltit ohjeistavat eteenpäin hotellille). Katso lisää julkisesta liikenteestä reittioppaasta.

Saapuminen omalla autolla

Hotellin yhteydessä toimii Triplaparkki. Parkkihallista on pääsy hissillä suoraan hotellin vastaanottoon. Parkki on maksullinen. Katso tarkemmat pysäköintiohjeet tästä.

Majoitus

Olemme neuvotelleet erikoishinnat alla oleviin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan, niin etuhinta tulee huomioitua. Mikäli kaipaat lisätietoja hotellien sijainneista, ota yhteys asiakaspalveluumme numeroon (020) 442 4110.

• Clarion Hotellit: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta