Koulutus koostuu kolmesta lähipäivästä:

 

1.päivä – Varjoista valokeilaan – kasvu viestijästä vaikuttajaksi alkaa nyt, Tiina Rytky

Viestintägurut vuonna 2025 eivät ole pelkkiä korporaatioiden viestinvälittäjiä. He ovat omia ajatuksia omaavia vaikuttajia, jotka eivät pelkää osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Nyt on aika astua varjosta valokeilaan. Politiikkaan mukaan lähteminen on tietenkin äärimmäinen vaikuttajaksi ryhtymisen muoto. Vähempikin riittää – meistä jokainen voi muuttaa maailmaa vähän paremmaksi, mutta se vaatii himpun verran rohkeutta ja hyvän suunnitelman. Erinomaisista viestintätaidoista ei ole haittaa.

 

2.päivä – Moderni viestinnän ammattilainen – mitä sinulta vaaditaan? Kristiina Ylikunnari

Viestinnän on aika ravistella pölyt harteiltaan ja ottaa vahva rooli yrityksen menestyksessä. Miten se sitten tehdään ja mitä se viestijöiltä vaatii? Se vaatii asennemuutosta ja roolin ottamista markkinoinnin suuntaan sekä liiketoiminnan ymmärtämistä. Asioiden ei tarvitse tapahtua yhdessä yössä, mutta kun sinulla on työkalut ja ajatusmaailma, niin nopeakin reagointi on mahdollista. Suunnitelmallisuus tulee pysymään, mutta aikasyklit lyhenevät. Hokkus pokkus -temppuja ei tarvita, ainoastaan halua ymmärtää ja oppia asioita ja sen kautta saavuttaa kyvykkyys tehdä päätöksiä, mitä viestinnässä tarvitaan ja mitä ei.

 

3.päivä -Digimpää viestintää – tiedä miten viestisi vaikuttaa, Jonna Muurinen

Miten verkossa tapahtuva viestintä muuttuu lähivuosina? Mitä viestijöille tarkoittaa äänihakujen yleistyminen tai koneoppiminen, jolla parhaassa tai pahimmassa tapauksessa korvataan viestijöiden töitä. Ovatko ne uhka vai mahdollisuus? Näitä asioita käsittelemme viestinnän näkökulmasta. Jotta viestijästä tulee vaikuttaja omassa organisaatiossaan, kannattaa ottaa vaikuttajan työkalut käyttöön. Miten voimme erilaisia digitaalisia työkaluja apuna käyttäen vahvistaa sanomamme vaikuttavuutta. Miten saamme analytiikan keinoin rakennettua vahvan ja jatkuvasti vahvistuvan viestintäsuunnitelman ja miten voimme johtaa viestintää ketterästi analytiikasta saamamme tiedon valossa.

 

Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille. Koulutus on käytännön läheinen ja tuo työkaluja toimia modernin viestinnän edustajana. Myös analytiikkaan jo aiemmin tutustuneet viestijät saavat päivästä uutta tietoa, sillä koulutus on vahvasti vuorovaikutuksellinen ja kysymyksiä on mahdollista esittää läpi koko koulutuspäivän ajan.  Yleisimpien sosiaalisen median palveluiden tuntemus on suositeltavaa. 

 

 

Ohjelma

Kouluttajana Tiina Rytky

08.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
09.00 Viestijästä vaikuttajaksi

  • Esittely ja intro
  • Oma tarina: näin minusta tuli poliitikko

Harjoitus: Minkä jäljen haluan jättää? 

10.15 Kahvitauko
10.30 Tee mitä rakastat – löydät oman heimosi

  • Ajatuksia heimoista ja kansanliikkeistä
  • Oma ryhmäsi odottaa löytymistään

Harjoitus: miten tavoitan oman heimoni? 

12.00 Lounas
13.00 Kanavat kuntoon

  • Kehitä viestintästrategiasi
  • Jaa ajatuksesi
  • Kasvata verkostoasi

Harjoitus: kanavastrategia

14.15 Kahvitauko
14.30 Arvioi tuloksesi 

  • Mitä haluat saavuttaa? Oli se mitä oli, se vaatii sitkeyttä
  • Harjoitusten purku
16.00 Päivä päättyy

Kouluttajana Kristiina Ylikunnari

08.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
09.00 Mikä viestintä ja mikä markkinointi

  • Esittely ja intro
  • Lyhyt katsaus erikseen viestintään ja markkinointiin sekä niiden integrointiin

Ryhmässä keskustelua: Markkinoinnin ja viestinnän konkreettisista eroista vai onko niitä?

10.15 Kahvitauko
10.30 Moderni viestijä taklaa myös markkinoinnin ja liiketoiminnan

  • Mitä viestijän tulee ymmärtää markkinoinnista?
  • Entä liiketoiminnasta?
  • Työkalut moderniin viestintään
  • Ajatuksia asennemuutoksesta
12.00 Lounas
13.00 Minä, ainoa viestinnän edustaja yrityksessä

  • Miten rakennan luottamuksen uudelle toiminnolle?
  • Mitä teen ja mihin keskityn?
  • Suunnitelma tarvitaan aina

Case-harjoitus: ”tuulimyllyjä vastaan taistelu”

14.15 Kahvitauko
14.30 Katse tulevaan, ravistellaan ne pölyt olkapäiltä

  • Monikanavainen viestintä on ja pysyy
  • Asiakaslähtöisyys ei haittaa, mutta sidosryhmiä on muitakin
  • Rohkeutta tarvitaan

Ryhmässä keskustelua: Visiointia ja villejä ajatuksia

16.00 Päivä päättyy

Kouluttajana Jonna Muurinen

08.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
09.00 Olennaisimmat viestinnän muutokset

  • Viestinnän teknologistuminen on megatrendi
  • Miten viestijä voi valmistautua viestinnän teknologistumiseen
  • Työkalut helpottamaan viestinnän rutiinitöitä
  • Viestinnän tavoitteiden asettaminen, mittarointi ja mittaaminen

Keskustelua: Konkreettisia jo näkyviä muutoksia työelämän viestinnän muutoksista

10.15 Kahvitauko
10.30 Mitä mittaat?

  • Minkälaisia asioita viestinnässä voi mitata?
  • Viestinnän tavoitteiden asettaminen, mittarointi ja mittaaminen
  • Mitä mittaustuloksista voi päätellä?

Harjoitus: SMART-tavoitteet ja mittaaminen

12.00 Lounas
13.00 Viestinnän mittaamisen työkaluja

  • Kohderyhmien tavoittaminen
  • Mittaaminen sisällöntuotannon apuna
  • Turhamaisuusmittarit ja kasvun mittarit
  • Miten raportoit viestinnän mittaustuloksista

Ryhmissä keskustelua: Työkalut, mittaaminen, tuloksista raportointi

14.15 Kahvitauko
14.30 Miten kehitän viestintää organisaatiossani?

Miten voit kehittää mittaustulosten perusteella tulevaa viestinnän suunnittelua ja tekemistä?

  • Viestintää läpi organisaation ja organisoitu viestintä
  • Asiakaskokemus ja viestintä – viestinnän tärkeä rooli
  • Viestinnän ketterä johtaminen

Harjoitus: Mutant star fish -harjoitus

16.00 Päivä päättyy

Kouluttaja

Hinnat

Yksityinen sektori2 450 €
Julkinen sektori2 250 €
Yksityinen sektori (etuhinta 22.3. asti)2 350 €
Julkinen sektori (etuhinta 22.3. asti)2 150 €

Hintaan lisätään alv 24%. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvi- ja lounastarjoilut.

Lisätietoja

Leena Kalaoja

Asiakkuusvastaava

leena.kalaoja@almamedia.fi

050 528 6956

Paikka

Kallion kortteli- Kokous- ja kongressikeskus

Toinen linja 14

00530 Helsinki

Koulutus järjestetään Kallion kortteli- Kokous- ja kongressikeskuksessa, osoitteessa Toinen linja 14, 00530 Helsinki.

Olemme neuvotelleet erikoishinnat useisiin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan.

Huonehinnat

  • Radisson Blu -hotellit ja SOKOS-hotellit: alennus -11 % Flex-hinnasta
  • Clarion Hotel Helsinki: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta
  • Scandic Paasi -15% Flex-hinnasta & Scandic Park -15% Flex-hinnasta