Mitä työkaluja tarvitsen tehokkaaseen tuotejohtamiseen?

Jotta tuotejohtaminen on oikeansuuntaista ja tehokasta, tuotekehitystä ohjaavalla on hyvä olla hallussa kokonaisuus muutamalla eri tasolla. Taitava tuotejohtaja tai tuoteomistaja pitää hyppysissään tuotteen prioriteetin ja riippuvuudet suhteessa muihin tuotteisiin, tuotteen oman vision ja sen toteutumisen tärkeimmät mittarit, tuotteen minimitoteutuksen ja versioiden rajauksen sekä ajankäytön suhteessa versioihin.

Mainittujen tuotehallinnan tasojen dynaaminen hallinta ja balansointi on vaativaa, mutta muutama yksinkertainen työkalu helpottaa sitä huomattavasti ja tekee kokonaisuudesta huomattavasti hallittavamman. Tässä valmennuksessa saat haltuusi yhden version koko tarvittavasta työkalujen pinosta:

• Vision viestintä ja toteutumisen mittarointi: visiolakana (Teams + Confluence)
  • Minimituotteen ja muiden versioiden rajaaminen ja hallitseminen: käyttäjätarinakartta (Miro, Teams)
  • Kehityspanostuksen suunnittelu: tiekartta (Jira, Teams)
  • Jäljellä olevan työn arvioiminen ja etenemisen seuranta: karkeat työmääräarviot ja etenemisen seuranta (Jira ja muut tehtävänhallintatyökalut, edistymisraportit)
  • Portfolioprioriteettien ja -riippuvuuksien hallinta: portfoliotiekartta (Jira, Teams)

Saat valmennuksen myötä käyttöoikeuden käytännön työpohjiin, jotka voit kopioida käytettäväksi suoraan arkeen. Teemme koulutuksessa paljon käytännön harjoituksia oppien käytäntöön viemisen tueksi.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvitarjoilu koulutuspaikalla
9.00 Johdanto: oletukset ketterästä tuotejohtamisesta

• Milloin kehitystä voidaan sanoa ketteräksi
  • Tuotekehityksen johtaminen eri ketterissä ympäristöissä
  • Miten tuotekehityksen johtaminen muuntuu tuotteen elinkaaren aikana
  • Mihin tänään ei keskitytä

Keskustelu: osallistujien konteksti ja kokemukset

9.30 Vision viestintä ja toteutumisen mittarointi: visiolakana

• Mitkä ainekset visiolakanaan tarvitaan: käyttäjätarve, prosessin tavoitetila, liiketoimintamittarit
  • Visiolakanan sisältö
  • Visiolakanan täyttäminen: ketkä kaikki mukaan ja missä rooleissa
  • Visiolakana eri työskentely-ympäristöissä (Teams, Confluence, Miro)

Harjoitus: Visiolakanan täyttäminen ja muistilaput itselle kohennettavista asioista, havaintojen jakaminen

10.30 Kahvitauko
10.40 Minimituotteen ja muiden versioiden rajaaminen ja hallitseminen

• MVP- eli minimituoteajattelu: mitä sillä tarkoitetaan ja mitä taas ei tarkoiteta
  • Käyttäjätarpeen selvittäminen palvelun kehityksen eri vaiheissa
  • Käyttäjätarinakartta minimituote- ja versiosuunnittelun välineenä
  • Käyttäjätarinakartta eri työskentely-ympäristöissä (Miro, Teams)
  • Kehittäjien osallistaminen minimituoteen suunnitteluun: karkea työmääräarviointi

Harjoitus: Käyttäjätarinakartta osallistujien omista palveluista, karkea arviopokeri, havaintojen jakaminen

11.40 Väliyhteenveto: mitä oivalsimme toistaiseksi?

Keskustelu: Osallistujien tähänastiset havainnot ja omat kokemukset

12.00- Lounas
13.00 Kehityspanostuksen suunnittelu: tiekartta

• Ajankäytön suunnittelu suhteessa minituotteeseen ja versioihin: eepokset
  • Liiketoimintapäättäjien osallistaminen panostusten suunnitteluun: arvopokeri
  • Ketterä tiekartta (Jira, Teams)
  • Pitkän tähtäimen ajankäytön suunnittelu ja tiimin osallistaminen siihen, karkea työmääräarviointi
  • Sidosryhmien osallistaminen tiekarttakeskusteluun: arvopokeri

Harjoitus: Oman palvelun tiekartta, muistilaput oman tuotteen tiekarttakeskustelun kehittämiseksi

13.45 Jäljellä olevan työn arvioiminen ja etenemisen seuranta: työmääräarviot ja etenemisen seuranta

• Julkaisusuunnittelu, kehitysjonon muokkaus ja jatkuva karkea työmääräarviointi
  • Työmääräarviointi sprinttisuunnitteluissa ja sprinttien data (Jira ja muut tehtävänhallintatyökalut)
  • Työmääräarvioinnin ja raportoinnin 5 sudenkuoppaa ja miten ne estetään

Harjoitus: Oman tuotteen raporttien läpikäynti ja suunnittelu, korjaukset top 3

14.30 Kahvitauko
14.40 Portfolioprioriteettien ja -riippuvuuksien hallinta: portfoliotiekartta

• Mihin ketterällä portfolionhallinnalla tähdätään?
  • Mitä kehitämme – kehittämisen eri fokukset, niiden suhde ja seuraukset
  • Portfoliotiekartta (Jira, Teams)
  • Tiekarttafoorumin koostumus ja fasilitointi

Harjoitus: Oman tuotteeni portfoliotiekartta, kooste havainnoista

15.30 Yhteenveto opitusta

• Päivän aikana opitun läpikäynti

Koostava harjoitus: To-do seuraaville viikoille ja kuukausille, niksit muille osallistujille

16.00 Koulutuspäivä päättyy
Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Lähiosallistuminen1095 €
Lähiosallistuminen + Seduo-sertifikaatti (norm. 1344 €)1095 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Paikan päällä osallistuminen sisältää sähköiset materiaalit sekä kahvi- ja lounastarjoilut koulutuspäivän aikana.

Seduo-sertifikaatti sisältää 3 kk maksuttoman (arvo 249 €) käyttöoikeuden verkkokoulutuspalvelu Seduoon. Maksuttoman jakson jälkeen käyttöoikeus jatkuu maksullisena hintaan 83 €/kk. Palvelun irtisanomisaika on 1kk ja se laskutetaan 1 kk välein.

Leena Kalaoja

Asiakkuuspäällikkö

leena.kalaoja@almamedia.fi

Taitotalo kongressikeskus

Valimotie 8

00380 Helsinki

Koulutus järjestetään Taitotalon Kongressikeskuksessa Helsingin Pitäjänmäellä, osoitteessa Valimotie 8, 00380 Helsinki.

Olemme neuvotelleet erikoishinnat useisiin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan.

Huonehinnat

• Clarion Hotel Helsinki: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta