Minkälaisia tietosuojahaasteita kohdataan, kun työnteko monimuotoistuu ja työympäristö digitalisoituu? 

Miten työnantajan velvollisuudet kerätä, käsitellä ja jakaa tietoja sovitetaan yhteen tietosuojan kanssa?

Miten tietohaasteet ratkaistaan?

Työelämän tietosuoja online ja offline -seminaarissa saat vastauksia digitalisoituvan työympäristön käytännön tietohaasteisiin. Seminaarissa HR- ja tietosuoja-asiantuntijat yhdistävät voimansa ongelmakohtien ratkaisemiseksi. Seminaarissa pureudutaan ajankohtaisiin tietosuojakysymyksiin koko työsuhteen elinkaaren ajalta aina rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen.

 

Seminaarissa keskitytään kolmeen osakokonaisuuteen:

I Toimivan tietosuojaympäristön suunnitteleminen ja rakentaminen – tietojen kerääminen ja käsittely työsuhteen elinkaaren ajan

  • Miksi työntekijää suojataan? Lainsäädäntökehys ja keskeiset käsitteet
  • Milloin ja miten henkilötietoja saa käsitellä? – Henkilötietojen käsittelyperusteet ja käsittelyä ohjaavat periaatteet
  • Työnantajan velvollisuudet rekisterinpitäjänä
  • Informointi, selosteet ja ohjeistukset
  • Työnhakijan ja työntekijän tietosuojaoikeuksien toteuttaminen –Henkilöstön tietojen tarkastuspyynnöt ja tietojen poistaminen

 

II Digitalisoituva työympäristö ja työntekijöiden valvonta

  • Työnteon ja työnsuhteiden moninaiset mallit
  • Sähköinen viestintä
  • Työntekijöiden paikantaminen, kameravalvonta ja muu tekninen valvonta

 

III Väärinkäytökset ja whistleblower-ilmiantokanavat

  • Työnantajan velvollisuudet kerätä, käsitellä ja jakaa tietoa
  • Toimintaohjeet ja tiedon kulku
  • Työntekijän oikeuksien turvaaminen
  • Henkilöstöä koskevien tietovuotojen hallinta

 

Kenelle?

Seminaari on suunniteltu HR-ammattilaiselle, tietosuojaosaajille ja ajankohtaisista työelämän tietosuojakysymyksistä kiinnostuneille juristeille ja muille neuvonantajille

Seminaarin asiantuntijoina muun muassa

Asianajaja, LL.M., CIPP/E

Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy

”Aina todella hyvä, selkeä ja informatiivinen.”

”Kiinnostava, ajankohtainen, hyödyllinen, hauska. 5/5 kuten Eija aina!”

”Eija on erittäin innostava, selkeä ja käytännönläheinen!”

Eija vastaa henkilötietojen käsittelyyn, yksityisyyden suojaan ja tietosuojaan liittyvien toimeksiantojen hoitamisesta Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:ssä ja on yksi harvoista suomalaisista asianajajista, joka on erikoistunut pelkästään tämän alan toimeksiantojen hoitamiseen. Eijan usean vuoden kokemus, laaja-alainen kansallinen ja kansainvälinen alan tuntemus sekä työkokemus tietosuojavaltuutetun toimistosta tekevät hänestä arvostetun tietosuoja-osaajan.

Mikko Viemerö

CIPP/E, CIPM, CIPT

Tietosuojavastaava

Finnair Oyj

”Erilainen näkökulma asiaan ja osasi myös kertoa monipuolisesti ja mielenkiintoisesti asioista.”

”Rauhallinen ja selkeä ulosanti ja viesti tuli perille hyvin.”

”Mikko oli asiantunteva ja osaava kertomaan sisällöstään. Hänen huomiot ja esimerkit olivat loistavia.”

Mikko on sertifioitu tietosuojan ja tietoturvan ammattilainen sekä kokenut kouluttaja. Yli kymmenen vuoden työuransa aikana Mikko on kartuttanut kokemusta tietosuojan hallinnoinnista niin inhouse-näkökulmasta kuin konsultin roolissakin. Finnairissa hän on toiminut tietosuojavastaavana vuodesta 2018. Työtehtäviin kuuluu mm. tietosuojaohjelman hallinnointi, riskiarvioinnit, tietovuotojen hallinta sekä sisäiset koulutustehtävät.

Jutta Nieminen

Counsel, asianajaja

Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy

Jutta työskentelee counsel-juristina Castrén & Snellmanilla Työoikeus-tiimissä. Jutan osaaminen kattaa työsuhteen koko elinkaaren rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen. Hänellä on laaja kokemus muun muassa työ- ja johtajasopimusten laatimisesta, työsuhteiden päättämistilanteista sekä yhteistoimintaneuvotteluiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Jutta auttaa Castrén & Snellmanin asiakkaita myös monenlaisissa työelämän tietosuoja-asioissa, kuten työnhakijoita ja työntekijöitä koskevien tietosuojaselosteiden laatimisessa, tietoverkkojen ja sähköpostin käyttöön liittyvissä toimintaohjeissa sekä tietosuojaan liittyvissä työnantajavelvoitteissa.

Ohjelma

8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00 Seminaarin avaus ja johdatus päivän ohjelmaan
10.30 – 10.45 Kahvitauko
12.00 – 13.00 Lounas
14.15 – 14.30 Iltapäiväkahvi
16.15 Loppuyhteenveto ja seminaarin päätös

 

Hinnat

Yksityinen sektori (etuhinta 22.1. asti) (norm. 845 €)745 €
Julkinen sektori (etuhinta 22.1. asti) (norm. 633 €)583 €
Lakimiesliiton jäsen (etuhinta 22.1. asti) (norm. 633 €)583 €
Striimi, yksityinen sektori (etuhinta 22.1. asti) (norm. 845 €)745 €
Striimi, julkinen sektori (etuhinta 22.1. asti) (norm. 633 €)583 €
Striimi, Lakimiesliiton jäsen (etuhinta 22.1 asti) (norm. 633 €)583 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät digitaaliset materiaalit.

Yhteyshenkilöt

Ann-Marie Söderholm

Koulutuspäällikkö, CIPP/E

ann-marie.soderholm@almamedia.fi

050 570 4957

Paikka

Alma-talo

Alvar Aallon katu 3 C

00100 Helsinki

Koulutus järjestetään Alma-talolla Helsingin keskustassa, osoitteessa Alvan Aallon katu 3 C, 00100 Helsinki.

Olemme neuvotelleet erikoishinnat useisiin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan.

Huonehinnat

  • Radisson Blu -hotellit ja SOKOS-hotellit: alennus -11 % Flex-hinnasta
  • Clarion Hotel Helsinki: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta
  • Scandic Paasi -15% Flex-hinnasta & Scandic Park -15% Flex-hinnasta
  • Hotel Katajanokka: alennus -15 % päivän BAR-huonehinnasta nettisivujen kautta etukoodilla JAZ (koodi syötetään Special Rates -valikon Corporate-kenttään) tai olemalla yhteydessä hotellin vastaanottoon