Miten asiakaskokemusta voidaan parantaa tekstin ja tarinankerronnan keinoin?

Digitaalisissa palveluissa asiakaskokemus koostuu lähes pelkästään erilaisista sisällöistä. Miksi niiden suunnitteluun kiinnitetään usein niin vähän huomiota?

 

Tässä koulutuksessa sukellamme UX-kirjoittamiseen, eli selkeiden ja brändinmukaisten sisältöjen suunnitteluun digitaalisissa kanavissa. Käymme käytännönläheisesti läpi UX-kirjoittamisen perusteita ja miten voimme välttää yleisimmät sudenkuopat verkkosisältöjen suunnittelussa.

 

Koulutuksessa käsitellään muun muassa näitä aiheita:

  • Mitä UX-kirjoittaminen on ja missä siitä on hyötyä
  • Käyttöliittymätekstien suunnittelu
  • Asiakasymmärryksen kerääminen ja hyödyntäminen
  • Verkkopalveluiden saavutettavuus
  • Äänensävyn ja sanaston määrittely
  • Tarinankerronnan keinot UX-kirjoittamisen tukena

 

Pohdimme yhdessä myös sitä, missä vaiheessa palvelun suunnittelua ja kehittämistä sisällöt pitäisi suunnitella, ja keiden kaikkien kanssa UX-kirjoittajan kannattaa tehdä yhteistyötä tuottaakseen onnistuneita sisältöjä.

Ohjelma

8.45 Etäyhteys avautuu
9.00 Mitä UX-kirjoittaminen on?

  • Johdanto sisältösuunnitteluun ja UX-kirjoittamiseen
  • UX-kirjoittajan tärkeimpiä taitoja ja työkaluja
10.15 Tauko
10.30 Käyttöliittymätekstit eli microcopyt

  • Mitä kaikkea käyttöliittymätekstit kattavat
  • Miten käyttäjiä ohjataan palvelussa tekstien avulla

Harjoitus / keskustelu

12.00 Lounas
13.00 Kaikki lähtee asiakasymmärryksestä

  • Millaista taustatyötä kirjoittamisen pohjaksi tehdään
  • Miten hyödyntää kerättyä asiakasymmärrystä sisältöjen suunnittelussa
  • Miten sisältöjä voidaan testata
14.15 Tauko
14.30 UX-kirjoittaminen osana palvelukehitystä

  • UX-kirjoittamisen ja UX-kirjoittajan rooli osana palveluiden suunnittelua kehitystä
  • Kestävän sisällöntuotantoprosessin luominen ja ylläpitäminen

 

Harjoitus / keskustelu

16.00 Koulutuspäivä päättyy
8.45 Etäyhteys avautuu
9.00 Saavutettavien sisältöjen suunnittelu

  • Verkkopalveluiden saavutettavuus sisältöjen näkökulmasta
  • Mitä selkokieli on ja milloin selkokielisiä sisältöjä tarvitaan
10.15 Tauko
10.30 Hakukoneoptimointi ja käytettävyys kulkevat käsi kädessä

  • Hakukoneoptimoinnin perusteet UX-kirjoittajalle
  • Vinkkejä optimoitujen tekstien kirjoittamiseen ja testaamiseen

Harjoitus / keskustelu

12.00 Lounas
13.00 Palvelun äänensävyn ja tarinan luominen

  • Miten UX-kirjoittaja jalkauttaa brändin palvelun käyttökokemukseen
  • Äänensävyn ja tärkeimmän sanaston määrittely
14.15 Tauko
14.30 UX-kirjoittaja tarinankertojana

  • Miten tarinankerronnan periaatteita voidaan hyödyntää UX-kirjoittamisessa
  • Miten sisältöjen avulla luodaan eheitä asiakaskokemuksia

 

Harjoitus / keskustelu

16.00 Koulutuspäivä päättyy

Kouluttaja

Hinnat

Yksityinen sektori1420 €
Julkinen sektori945 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit.

Lisätietoja

Leena Kalaoja

Asiakkuuspäällikkö, tiiminvetäjä

leena.kalaoja@almamedia.fi

050 528 6956

Paikka

Etäkoulutus

Etäosallistujana kuulet ja näet kouluttajan, materiaalit sekä voit osallistua keskusteluun. Kaikille osallistujille lähetämme henkilökohtaisen kutsulinkin koulutukseen. Kyseessä on livekoulutus. Koulutuksesta ei tehdä tallennetta.