Viestinnän kanavastrategian muotoilu

Pitäisikö meidän mennä organisaationa TikTokiin? Kannattaako meidän ylläpitää LinkedIn sivua? Tarvitseeko henkilöstömme vielä perinteistä intraa vai riittäisikö pelkkä Teams?

 

Viestintäkanavista on harvalla organisaatiolla puutetta: kanavia on usein sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä lukuisia ja niiden roolit saattavat olla ainakin käyttäjille epäselviä, joskus myös viestijöille. Viestijöiden työaika kuluu erilaisten – jopa päällekkäisten – kanavien hallinnassa, ja käyttäjät eivät löydä tarvitsemaansa tietoa.

 

Käyttäjälähtöisesti rakennettu kanavastrategia vie sisällöntuotannon arkeen organisaation eri viestintäkanavien roolit, kohderyhmät ja sisältölinjat. Kanavastrategia auttaa myös luopumaan turhista kanavista ja ottamaan käyttöön uusia, kohderyhmiä paremmin palvelevia kanavia. Johdonmukainen kanavastrategia auttaa sisällöntuottajia hallitsemaan kanavakaaosta sekä palvelemaan kohderyhmiä oikeissa viestintäkanavissa oikeilla sisällöillä.

 

Tässä koulutuksessa pääset perehtymään siihen, miten rakentaa yhdessä käyttäjien kanssa johdonmukainen kanavastrategia. Koulutus vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten selvitän nykyisten kanavien roolin kohderyhmien arjessa?
  • Kuinka rakennan toimivan kanavastrategian?
  • Miten selvitän käyttäjien ja kohderyhmien tarpeet kanavilta?
  • Miten päättää, mitä kanavia ottaa käyttöön ja mitä lopettaa?
  • Kuinka vien kanavastrategian arkeen?
  • Miten tukea käyttäjälähtöistä sisällöntuotantoa?

Ohjelma

8.45 Etäyhteys avautuu
9.00 Sukellus käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja muotoiluun

  • Käyttäjälähtöinen kehittäminen lyhyesti
  • Muotoilun lähestymistapa
10.15 Kahvitauko
10.30 Kanavakaaoksesta selkeyteen ymmärryksellä

  • Kanavien nykytilan selvittäminen: Tavoittavatko kanavamme kohderyhmät? Mitkä sisällöt toimivat eri kanavissa,      mitkä eivät? Mitä kohderyhmät meiltä tarvitsevat?
  • Kohderyhmien ja oman organisaation osallistaminen kehitystyöhön
  • Mihin kehitystyössä kannattaa panostaa

Harjoitus

12.00 Lounas
13.00 Kanavastrategia yhteiskehittämällä

  • Miten kanavastrategia kannattaa rakentaa?
  • Mitä menetelmiä voi käyttää?
  • Kanavien konseptointi
  • Kanavakohtaiset sisältökonseptit

Harjoitus

14.15 Kahvitauko
14.30 Kanavastrategia arjen työkaluksi

  • Kanavastrategian arkeen vienti
  • Sisällöntuotannon organisointi
  • Sisällöntuotantoa tukevat työkalut

Harjoitus

16.00 Koulutuspäivä päättyy

Kouluttaja

Hinnat

Yksityinen sektori1195 €
Julkinen sektori795 €

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit.

Lisätietoja

Leena Kalaoja

Asiakkuuspäällikkö, tiiminvetäjä

leena.kalaoja@almamedia.fi

050 528 6956

Paikka

Etäosallistuminen

Etäosallistujana kuulet ja näet kouluttajan, materiaalit sekä voit osallistua keskusteluun. Etäosallistuminen ei vaadi sinulta asennuksia koneelle, vaan pelkkä internetyhteys riittää. Kaikille etäosallistujille lähetämme henkilökohtaisen kutsulinkin koulutukseen. Kyseessä on livestriimaus. Koulutuksen striimauksesta ei tehdä tallennetta.