Onko millään rajoilla enää mitään väliä? Viestinnän trendit nyt ja tulevaisuudessa.

Tänä vuonna viestinnässä korostuvat vastuullisuus ja aitous viestinnässä. Muuttuvassa, pirstaloituvassa ja datan täyteisessä maailmassa laadukas, tarpeellinen ja kiinnostava sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Valemediat ja vaikuttajaviestintä ovat yhdessä sosiaalisen median kanssa muokanneet viestinnän kenttää – mutta mihin suuntaan? Minkälaista viestintää tulevaisuuden kuluttajat haluavat vastaanottaa? Minkälaiselle yleisölle viestimme 2029? Minkälaisia ovat uuden sukupolven viestinnän kuluttajat?

 

Tänä vuonna Viestintä 2019 -seminaarissa keskitytään mm. tekoälyavusteiseen viestintään, työnantajamielikuvaan ja tietysti sosiaaliseen mediaan. Miltä huomisen viestintä näyttää digilinssien läpi tarkasteltuna?

 

Seminaarissa kuullaan myös vastuullisuusviestinnästä ja käydään läpi tämän hetken yksi tärkein viestinnän kenttää koskettava muutos, saavutettavuusdirektiivi. Minkälaisia ovat saavutettavat ja esteettömät digipalvelut? Mitä direktiivi vaatii verkkoviestinnän kanssa työskenteleviltä käytännössä?

 

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan, keskustelemaan ja virittäytymään seuraavaan viestinnän vuoteen!

 

Osallistu keskusteluun ja jaa kokemuksesi somessa: #Viestintä2019 @Alma_Talent 

Puhujat

Virpi Blom

Web Concept & Project Expert, Partner

North Patrol Oy

FM Virpi Blom, North Patrol Oy, on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Hän on toiminut jo 20 vuoden ajan digitaalisten...

Lue lisää

Kaisa Kurittu

Managing Director, Vastuullisuusviestinnän konsultti

Ratkaisutoimisto Vinha

Kaisa Kurittu (DI, KTM) on jyväskyläläinen kiinnostavan vastuullisuusviestinnän sanansaat­taja. Leipätyönään Kaisa sparraa yritysten vastuullisuusraportointia ja johtamista Ratkaisutoimisto Vinhassa. Kaisan kädenjälki näkyy...

Lue lisää

Anna Kurkela-Vilén

strategi, sisällöt ja vaikuttajamarkkinointi

Kubo Creative Agency

Anna Kurkela-Vilén on vaikuttaja- ja sisältömarkkinointiin erikoistunut strategi. Jo yli kymmenen vuoden ajan Annan työn punaisena lankana on ollut kohderyhmää...

Lue lisää

Anna Sorainen

CEO

Ground Communications

Lue lisää

Leena Piirto

KTM, viestintäkonsultti, asiakaspäällikkö

Kaiku Helsinki

KTM Leena Piirto työskentelee viestintätoimisto Kaiku Helsingissä asiakaspäällikkönä ja viestintäkonsulttina. Syksystä 2017 kesään 2018 Leena työskenteli Scandic-Restel -integraation sisäisen ja...

Lue lisää

Maija Kestilä

HTM, viestintäkonsultti

Kaiku Helsinki

HTM Maija Kestilä on viestinyt luovasti ammatikseen yli 10 vuotta. Maijalta onnistuu kiinnostavan viestin tai ilmiön muotoilu niin liikkuvana kuvana...

Lue lisää

Miia Savaspuro

liiketoimintajohtaja

Ellun Kanat

Miia Savaspuro on yrityskulttuurien erikoisnainen, joka uskoo, että kulttuuri ratkaisee yrityksen kohtalon. Päivätyökseen johtaa Ellun Kanat Konfliktia, jonka missiona on...

Lue lisää

Katri Riekkinen

vt. viestintäjohtaja

Verohallinto

Katri on toiminut mm. konseptisuunnittelijana, viestintäkonsulttina, yritysviestijänä ja kouluttajana. Kiinnostuksen kohteita digitalisaatio, vastuullisuusviestintä ja kertomakirjallisuus.

Twitter: @KatriRiekkinen
LinkedIn: fi.linkedin.com/in/katririekkinen

kuva: Kettu Repolainen

Lue lisää

Petro Poutanen

CEO, valtiotieteiden tohtori

Optifluence Oy

Petro Poutasella on tutkijan koulutus viestinnän alalta ja pitkä kokemus johdon, asiantuntijoiden ja viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten kanssa työskentelystä erityisesti...

Lue lisää

Tuomas Tikkanen

toimitusjohtaja, Data Scientist

Artific Intelligence Oy

Tuomas on signaalinkäsittelyn diplomi-insinööri, joka on intohimoisesti  ohjelmoinut koneoppimisjärjestelmiä muun muassa kuvantunnistuksen, bioinformatiikan ja koneoppimiskilpailujen parissa. Tuomas haluaa auttaa asiakkaitaan ottamaan tekoälyä...

Lue lisää

Liisa Eerola

Viestintäjohtaja

Fazer Makeiset

Lue lisää

Ohjelma

1. päivä: 20.3.
8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00 Tervetuloa! Puheenjohtajan avaus
9.10 KEYNOTE: Viestinnän trendit ja tulevaisuus

(puhuja vahvistuu myöhemmin)

10.00 Työnantajamielikuva ja viestintä

  • Vetovoimainen työnantajamielikuva viestinnän avulla

(puhuja vahvistuu myöhemmin)

10.45 Tauko
11.00 Munaton on maineeton – itseohjautuvuutta tukemalla rohkeampaa viestintää

  • Miten työntekijät innostetaan viestimään itse?
  • ·Ei se niin kamalaa ole! Miten itseohjautuvuutta tuetaan?

Miia Savaspuro, liiketoimintajohtaja, Ellun Kanat

11.45 Lounas
12.45 Sosiaalisen median tulevaisuuden tilannekuva – miten pärjätä datan avulla aggressiivisen vaikuttamisen maastossa?

  • Sosiaalisesta mediasta on tullut nopeasti itsestään selvä alue yrityksille ja organisaatiolle viestiä. Tiedämme yhä enemmän siitä, mitä on tehokas ja onnistunut sidosryhmäviestintä sosiaalisen median areenoilla. Mutta viime aikoina sosiaalinen media on paljastanut myös toisen puolen: Facebook on joutunut vastaamaan syytöksiin epäeettisestä vaikuttamistoimista kerta toisensa jälkeen. Yhdysvaltain presidentinvaalit ovat nostaneet totuudenjälkeisen ajan vaikuttamisen keinot sosiaalisessa mediassa pinnalle. Erilaiset trollitehtaat kylvävät eripuraa ja valeuutiset leviävät. Mikä on sosiaalisen median tulevaisuus viestinnän tekijän kannalta, kun tekoäly ja koneoppiminen automatisoivat viestintää? Miten dataan perustuva laajennettu tilannekuva auttaa navigoimaan sosiaalisen median entistä haastavammassa vaikuttamisympäristössä?

Petro Poutanen, CEO, Optifluence Oy, valtiotieteiden tohtori

13.25 CASE: Verohallinto. Tarina Instagramista – jännittävän some-viestinnän jäljillä.

  • Some-viestinnän kehityssuunnitelmat ja toteutukset
  • Tavoitteet asetettiin, kuinkas kävi? Ideoita, onnistumisia ja analytiikkaa
  • Viestinnän luovat tekijät ja virkamiehet some-työssä – katsotaan konepellin alle

Katri Riekkinen, vt. viestintäjohtaja, Verohallinto

13.55 Kahvitauko
14.15 Digipalvelun saavutettavuuden vaatimukset käytännössä

  • Kenelle saavutettavia digipalveluja tehdään?
  • Mitä saavutettavuusdirektiivi vaatii? Miten sen noudattamista pitäisi tulkita?
  • Mikä on verkkoviestijän rooli saavutettavuuden toteutumisessa?
  • Saavutettavuusseloste ja saavutettavuuspalaute digipalvelussa

Virpi Blom, Web Concept & Project Expert, Partner, North Patrol

15.00

 

Rakastu kritiikkiin!

  • Kriisien ennakointi ja maineuhkien tunnistaminen on usein kiinni rehellisyydestä. Viestintätaidot edesauttavat valmistautumista ja selviytymistä, mutta tuskallisin askel on rakastua kritiikkiin ja tutkailla rehellisesti omaa toimintaa. Anna auttaa sukeltamaan syvään päähän ja haastaa sinut tunnistamaan oman maisemasi maineuhat ja potentiaaliset kriisit. Häneltä julkaistiin lokakuussa 2018 esikoiskirja SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä. Rakkausteema on kirjasta syntynyt spin-off, joka kiinnittää huomion epämukavasti omaan peilikuvaan. Tule ja näe tuskaisen rehellisesti mitä näet!

Anna Sorainen, CEO, Ground Communications

15.50 Puheenjohtajan yhteenveto
16.00 Ensimmäinen seminaaripäivä päättyy

 

 

2. päivä: 21.3.
8.30 Aamukahvi
9.00 Tervetuloa! Puheenjohtajan avaus
9.10 Vastuullisuus osana liiketoimintaa – miten vastuullisuudesta kannattaa viestiä?

  • Kenen tehtävä on viestiä vastuullisuudesta ja miten se tehdään?
  • Vastuullisuus, toimiva markkinointikikka?
  • Kyllä, sinunkin pitää osata viestiä ilmastonmuutoksesta!

Kaisa Kurittu, Managing Director, Vastuullisuusviestinnän konsultti, Ratkaisutoimisto Vinha

10.00 CASE

(puhuja vahvistuu myöhemmin)

10.50 Kahvitauko
11.10 CASE Fazer: Pieni pala rakkautta. Tekoälyllä vihapuhetta vastaan.

  • Miten kehitettiin vihapuhetta etsivä botti?
  • Koneoppiminen osana vaikuttavaa viestintää
  • Kampanjan tulokset

Liisa Eerola, Viestintäjohtaja, Fazer Makeiset
Tuomas Tikkanen, CEO, Co-Founder, Artific Intelligence

12.00 Lounas
13.00 CASE Scandic: Kun kaksi yhtyy, mitä siitä syntyy? Integraatioviestinnän sydämessä.

  • Mikä avuksi, kun kaksi yrityskulttuuria sulautetaan yhteen?
  • Arvot ja läpinäkyvyys nostettiin kulmakiviksi Scandicin sisäisessä ja ulkoisessa integraatioviestinnässä
  • Videot muutosviestinnän työkaluina

Leena Piirto, KTM, viestintäkonsultti, asiakaspäällikkö, Kaiku Helsinki
Maija Kestilä, HTM, viestintäkonsultti, Kaiku Helsinki

13.40 Kahvitauko
14.00 Kuinka tavoitetaan uusi sukupolvi?

  • Sukupolvi Z suhtautuu viestintään ja mainontaan aiemmista poiketen. Sosiaalisen median suurkuluttajat ja vaikuttajia perinteisten medioiden sijaan seuraavat diginatiivit vaativat kiinnostavaa, aitoa ja vuorovaikutteista viestintää – oli viestisi journalistinen tai kaupallinen.

Anna Kurkela-Vilén, strategi, sisällöt ja vaikuttajamarkkinointi, Kubo Creative Agency

15.00

 

Valehtelulla vaikuttaminen. Kun vastassamme on informaatiovaikuttaminen.

(puhuja vahvistuu myöhemmin)

15.50 Puheenjohtajan yhteenveto
16.00 Seminaari päättyy

Hinnat

Yksityinen sektori1 395 €
Julkinen sektori1 045 €
Striimi, yksityinen sektori1 195 €
Striimi, julkinen sektori845 €
Yksityinen sektori (etuhinta 18.1. asti)1 295 €
Julkinen sektori (etuhinta 18.1. asti)945 €
Striimi, yksityinen sektori (etuhinta 18.1. asti)1 095 €
Striimi, julkinen sektori (etuhinta 18.1. asti)745 €

Hintaan lisätään alv 24%. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvi- ja lounastarjoilut.

Yhteyshenkilöt

Tarja Isola

Koulutuspäällikkö

tarja.isola@almamedia.fi

040 450 8644

Paikka

Alma-talo

Alvar Aallon katu 3 C

00100 Helsinki

Tapahtuma järjestetään Alma-talolla, Helsingin ydinkeskustassa. Saapuminen tapahtuu Alma-talon pääovista, minkä jälkeen opasteet ohjaavat eteenpäin. Suosittelemme julkisten liikennevälineiden käyttöä. Aikataulut ja reittikartat löydät kätevästi reittioppaasta.

Julkiset kulkuvälineet

Alma-talo sijaitsee lyhyen kävelymatkan päässä Helsingin päärautatieasemalta, jonne on helppo saapua julkisilla kulkuvälineillä. Katso lisää julkisesta liikenteestä reittioppaasta.

Saapuminen omalla autolla

Lähin pysäköintihalli on Q-Park Finlandia. Ajo pysäköintihalliin tapahtuu Karamzininrannan kautta. Pysäköinti on maksullista ja 650-paikkaisen pysäköintilaitoksen toiminnasta vastaa Q-Park Finlandia.

Lisätietoja puh. 020 781 2400.

Majoitus

Olemme neuvotelleet erikoishinnat  useisiin Helsingin hotelleihin. Mainitse huonetta varatessasi, että olet tulossa Alma Talentin tapahtumaan, niin etuhinta tulee huomioitua. Mikäli kaipaat lisätietoja hotellien sijainneista, ota yhteys asiakaspalveluumme numeroon (020) 442 4110.